Bosi. Obuti. Sezuti.
Razstava Bosi. Obuti. Sezuti. govori o sobivanju nog in obuval, njihovih spremenljivih oblikah in pomenih v prostoru in času ter njihovih vlogah v organizaciji individualnih mikro svetov. Razstavna pripoved izhaja iz univerzalno človeškega, opredmetena pa je z muzejskim in zasebnim gradivom, pričevalnim za slovenske in deloma evropske razmere. Mestoma jo dopolnjujejo »eksoti« zunajevropskih kultur in gradivo, ki sodi v sodobni globalni svet.
Skozi zgodovino so obuvala pridobila zelo širok nabor oblik, vsaka med njimi je po svoje odsev okolja in razmerij med ljudmi v tem okolju. Razmerje med ljudmi in obuvali je zato raznovrstno in večplastno, saj je pravzaprav podaljšek odnosov med ljudmi. Prav vsakdo med nami je del širše univerzalne zgodbe o sobivanju nog in obuval; pa čeprav gre »le« za osebno izbiro in izkušnjo lastnih nog v lastnih čevljih.
Bose noge niso le del poletnega udobja in ležernosti, lahko spremljajo status sužnja, ujetnika, reveža … Obutost ne kaže le na splošni oblačilni kodeks, lahko označuje elitnega položaja nosilca v družbi ali preprosto tistega, ki se odpravlja na pot … Sezutost kot začasno nasprotje obutosti je lahko znak spoštljivosti, podrejenosti, vljudnosti, lahko pa odraz intime doma, obredja ali odnosa ...
Razstava je s svojimi vsebinami in programi namenjena vsem tistim, ki so voljni opazovati in razmišljati o vsakdanjih predmetih tudi onkraj njihove materialne oblike in zunaj okvirov njihovih navideznih samoumevnosti.
So torej moji čevlji res zgolj oblačilo mojih nog, kot se zdi na prvi pogled?
Noge na tleh in poteh
Noge so bose, obute ali sezute; lahko jih tudi ni, a o njih govorijo sledi. So tudi vir bolečine, celo izgube, točke kaznovanja in mučenja, pa tudi nege in okrasja. Poglavje obravnava človeške noge skozi izbrane fizične in simbolne vidike, ki so povezani z religijskimi predstavami ali pa z družbenokulturnim pojmovanjem spodobnosti oz. nespodobnosti.
V korak s časom
Obuvala so med človeškimi selitvami, družbenimi premiki in tehnološkimi inovacijami sčasoma pridobila zelo širok nabor tipov in oblik. V osnovi so varovala človeške noge pred poškodbami in nevšečnostmi, a njihova nič manj pomembna naloga je bila označevati in razmejevati družbeno privilegirane skupine in posameznike od množic. Vedno znova so udeležena v družbeni izgradnji spola, stanu in premoženja.
Čevelj po meri noge, noga po meri čevlja
Znanje o primernih surovinah in veščine izdelovanja obuval so se v zgodovini človeštva širile iz točk dobre prakse navzven. Z izmenjevanjem izkušenj in dobrin med skupnostmi se je znanje kopičilo in nadgrajevalo, od lastne izdelave do obrtniške veščine, od množične industrijske produkcije do dizajnerskih inovacij in modelov. Različne zgodovinsko-razvojne oblike izdelave še vedno sobivajo z nami in večajo možnosti naših izbir.
V svojih čevljih
Vsako okolje goji svoje predstave o tem, kaj je potrebno, kaj primerno in česa si je vredno želeti. Družbene norme močno vplivajo na izoblikovanje osebnega okusa in želja. Na tej osnovi presojamo druge, pa tudi sami sebe. Izkušnja “mojih čevljev” zato ni zgolj fizična izkušnja in niti ni samo intimno “moja”. Poglavje temelji na obuvalih z zgodbami njihovih lastnikov, ki daleč presegajo vidno podobo predmetov. Vključujejo namreč svet nevidnih vrednot in spominov na dogodke, kraje in ljudi.
Prostorske zgodbe
Vsako obuvalo je simbol vseh prehojenih poti. Koliko spominov šele nosi v sebi popotni čevelj! Obuvala »slikajo« in ustvarjajo javne prostore, ki so namenjeni skupnemu dogajanju, skupinskim spominom in/ali zavesti pripadnosti različnim skupnostim. So pa to tudi domišljijski svetovi pravljic, pregovorov in rekov, kjer so obuvala nosilci sporočil.
Razmisleki in spogledovanja
Razstava Bosi. Obuti. Sezuti. bo na ogled do 1. avgusta 2021 (z izjemo zadnjega poglavja »Razmisleki in spogledovanja«, ki je na ogled do 28. marca 2021). Razstavo spremlja pester progam obrazstavnih dogodkov, ki je prilagojen tudi razmeram v času epidemije. Dogodke SEM sproti objavlja na svoji spletni strani.